שוועה - למען זכויות האדם וצדק חברתי
  www.human.022.co.il
Yossi Amram יוסי עמרם
יום ב', ח’ באייר תשע”ח
    אודות  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
השתתפתי בדיון שהתקיים בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת ישראל אתמול יום שני, 14/11/2016 בכדי לדון בנושא: המאבק בתאונות הדרכים ותפקוד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - דוח מבקר המדינה 67א . מדובר בדיון המשך לדיונים רבים בנושא זה שהתקיימו כמה פעמים בכל שנה, והיו הבטחות רבות בכל דיון ממשרדי ממשלה ורשויות החוק והאכיפה אבל בפועל אין שינוי משמעותי לטובה במציאות. נציג משרד מבקר המדינה עו"ד צחי סעד, פתח את הישיבה בהקראת דוח מבקר המדינה בנושא שלמענו התקיים הדיון, ואמר: תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה, מקום המדינה נהרגו 32 אלף בני אדם, ורק בשנת 2015 נהרו 365 בני אדם, והוסיף ואמר: התאונות גורמות למוות לשכול לסבל של אלפי אנשים בכל שנה, ובנוסף לזה יש עלות, והעלות השנתית של הנזקים הכוללים של התאונות למשק בכ- 15 מיליארד שקל בשנה, זאת אומרת אפילו מהצד הכלכלי, השקעה כספית למניעת תאונות תחזור מעבר לסבל האנושי כהקטנת הנזקים, בשנת 2005 המדינה קבעה הייתה החלטת ממשלה קבעה שאחד היעדים המשמעותיים הפחתת מספר ההרוגים, אכן במשך שנים מספר ההרוגים ירד, אבל לצערנו מזה כשנתיים יש עליה במספר ההרוגים השנתי וזה איתות שהמצב היום לא טוב, הדוח מצביע על לא מעט ליקויים משמעותיים, בתחום תשתית הכבישים הבינעירוניים ישנם 60% מההרוגים, מצאנו שחברת נתיבי ישראל לא ניצלה מלוא התקציבים השנתיים שניתנו לה לצורך טיפול בכבישים ובצמתים מסוכנים, ובתחום הולכי רגל שהם 30% מתוך ההרוגים בתאונות, ורבע מההרוגים האלה נהרגים על מעברי חצייה. והוסיף ואמר: המשטרה לא אכפה תקנות שהתקינה בנושא אכיפת הולכי רגל ומעביר חצייה, כמוכן בנושא בדיקת הרכב, הנושא מצמצם בשנים האחרונות ונמוך מדי משנקבע בתכוניות השנתיות, וגם נשוא בדיקת כלי רכב כבדים קטן מאוד, וצריך לזכור שאחוז התאונות המעורבים בהם כלי רכב כבדים כ- 30% מהתאונות הקטלניות, כלומר כשליש מהאונות המעורב בהן כלי רכב כבד בזמן שיש בישראל כ- 3% מכמות כלי הרכב הכבדים, כלומר נדרש לתת דגש מיוחד על כלי הרכב הכבדים. עד כאן חלק מדברי מבקר משרד מבקר המדינה שדיבר בפתיחת הדיון בוועדה, כמובן המשיך לדבר על עוד דבירם חמורים בנושא הדיון. ועדת הכלכלה התכנסה לפני כמה חודשים ביום שני 21.03.2016 בכדי לדון בנושא בלימת הקטל בדרכים - אמצעי האכיפה שמפעילה המשטרה והפעילות כנגד נהגים מסוכנים, דיון שהשתתפו בו אז השר לביטחון הפנים מר גלעד ארגן ובכירים משמטרת ישראל ובכיירם ממשרדי ממשלה שונים כולל מהאוצר והתחבורה והראשות לבטיחות בדרכים, ובדיון שהתקיים אז הבטיח כבוד השר לביטחון הפנים מר גלעד ארדן הגיב על דברי ח"כ איתן כבל יו"ר הוועדה ודברי ראש אגף התנועה במשטרה ואחרים שנכחו בישיבת הוועדה ואמר: "בימים הקרובים אנחנו אמורים לסכם עם האוצר על תוספת של 2,500 שוטרים ב-5 שנים, ובפועל מאז ועד היום אין כל שינוי משמעותי או קיום הבטחותיו כנדרש של כב' השר, כמוכן משרד התחבורה ומשרד האוצר לא קיימו הבטחותיהם כנדרש ואף המצב בפועל גרוע עוד יותר. חברי כנסת שנכחו בדיון דיברו על נושא הדיון וכל אחד הביא את טענותיו כלפי רשויות החוק והאכיפה ונגד משרד התחבורה והאוצר בפרט, וטענו שלא עושים מספיק בכדי לשנות את המצב לטובה, חברי הכנסת הערבים טענו כי המדינה מפקירה את המגזר הערבי ולא משקיעה ולא עושה במגזר הערבי כפי שעושה במגזר היהודי, ח"כ חנין זועבי טענה כי 60% מהילדים הנהרגים בארץ הם ילידם ערבים. יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר, סכימה את הדיון ואמרה: מודבר בדיון מאוד מאוד עצוב, ולדבריה, אין שינוי ממשי במעשיהם של המשטרה או ראשיות אכיפת החוק ומשרדי האוצר והתחבורה בכדי להביא לשינוי ממשי במצב הקיים, דרשה גם שיתוף פעולה בין הרשויות לשם ההצלחה באכיפת החוק ופתרון בעיות בהן דנו בדיון, וביקשה תוספת תקציב משמעותית לראשות הלאומית לבטיחות בדרכים כולל הסיוע לראשות בתפקודה בכדי למנועה עוד תאונות ובטיפול בבעיות שונות בנושא הקטל בדרכים, כמוכן דרשה מנציגי משרדי הממשלה שנכחו בדיון ואחרים שלא נכחו כמו מנכ"לי משרדי האוצר וראש הממשלה ולהעביר לה דוחות על ביצוע מהליכם שביצעו בנושא הדיון של היום. ח"כ אלהרר, תהתה על כך שראש הממשלה לא נכח בדיון חשוב כזה ואמרה: ראש הממשלה לא טרח להגיע לדיון חשוב זה ולהקשיב מקרוב לגודל המצוקה והמצב הקשה שדנים עליו, ולא שלח אפילו מנכ"ל משרדו להיות נוכח בדיון, ראש הממשלה מעדיף לעסוק בנושא תאגיד השידור הציבורי מאשר להגיע לדיון, ירדנו מאיראן עברנו לתאגיד. סיכום דבריי: הקטל בכבישים וכמות התאונות והפצועים בישראל דבר עצוב ובלתי נסבל, בשנת 2013 הכנסת אישרה הורדת גיל קבלת רישיון נהיגה לגיל 16 שנים ותשעה חודשים, דבר המגדיל את כמות כלי הרכב בכבישים באחוז גדול, ורק בשנת 2014 נסעו בכבישי המדינה 2,966,000 כלי רכב, כלומר היום בשנת 2016 ברור יש מעל 3 מיליון כלי רכב נעים בכבישי המדינה, מדינת ישראל הגדילה כמות כלי הרכב בכבישי הארץ וגם לתת לבני נוער מתחת לגיל 17 שנים רישיונות נהיגה, אבל, לא הגדילה את כח האכיפה שישגיח ויפקח על כלי הרכב והנהגים כלומר משטרת התנועה, לא יעלה על הדעת בשנת 2009 היו 309 ניידות משטרת תנועה, והיום בשנת 2016 יש רק 112 ניידות, ותקציב משטרת התנועה קוצץ בכ- 70% מ- 100 מיליון ₪ לכ- 32 מיליון ₪, לכן הבעיה העיקרית טמונה באכיפה בתקציב בכח אדם ובכמות הניידות באגף התנועה במשטרת, נכבדיי, אין שיטות פלא, מי שרוצה אכיפה וסדר בכבישים חייב וצריך משטרה חזקה, 112 ניידות של משטרת תנועה על כל מדינת ישראל זו ממש שערורייה ובושה למדינת ישראל, צריך לתקצב ולחזק כל אגפי יחידות המשטרה ובפרט משטרת התנועה, כמוכן חובה לאכוף חוקי התנועה וחוקי אכיפה כנדרש, ולהחמיר בענישתם של עברייני תנועה יותר מאשר המצב הקיים כיום שאין בו די הרתעה ממשית, וחובה להשקיע עוד יותר כנדרש בתשתיות ובשיקום והרחבת כבישים קיימים ופתילת כבישים חדשים והקמת צמתים ורמזורים והצבת מצלמות תנועה בהתאם לנדרש, ויפה שעה קודם, אחרת המצב הקיים יחמיר עוד יותר והמדינה תפסיד סכומי כסף יותר על הוצאות שונות עקב תאונות הדריכם, ואזרחי המדינה יאבדו הרוגים יותר, ואלפים יסבלו מפציעות של תאונות וצער וכאב. בברכה, יוסי עמרם . פעיל בארגוני זכויות האדם והתנועה לאיכות השלטון בישראל
15:23 (15/11/16) Yossi Amr.